En hel dag om kvalitet och varumärke.

Publicerad 2015.05.20

Under 2014 genomförde SCPGREY med framgång ett varumärkesarbete för SIQ – Swedish Insitute For Quality. Under våren 2015 blev vi därför inbjudna att ansvara för ett av institutets återkommande medlemsmöten. Torsdagen den 7 maj 2015 arrangerade vi därför heldag där fokus låg på varumärkets betydelse i ett företags kvalitetsarbete. Under ledning av Staffan Dempe, strateg och copywriter på SCPGREY, bjöds inbjudna deltagare på såväl föreläsningar som engagerande workshops.

Vi fick också tillfälle att kort introducera SCPGREYs Brand Spirit Process, som är det verktyg vi med framgång använder i alla varumärkesprocesser.

Vad är egentligen ett varumärke och behövs de? Vad avgör om ett varumärke lyckas? Vem äger varumärket? Hur kopplas varumärket till kvalitetsutveckling? Och vad händer egentligen i den ventromediala delen av den prefontala hjärnbarken? Frågor som dramatiserades och diskuterades under en intensiv och rolig dag på Centralhuset Konferens.

Diskussionen kring hjärnan och den känslostyrda människan fick ytterligare dimensioner, när art directorn Tommy Östberg via olika reklamfilmer poängterade den känslomässiga laddningen, som är avgörande för att nå ut med sin kommunikation.

Anna Lilja, marknadschef för Luna Maskin & Verktyg bidrog med djupa insikter och erfarenheter från tidigare samarbeten, där byrån arbetat fram nya varumärkesplattformar för Papyrus Supplies och Textilia. Hon förklarade hur deras arbete igenom en Brand Spirit Process förändrat och förstärkt båda företagens syn på varumärket och i slutändan lett fram till mer effektiv kommunikation och en tydligare identitet.

Vi vill passa på att tacka SIQ och SIQ:s medlemmar samt övriga inblandade för en väldigt givande dag och planerar för en uppföljning.

Nyheter